Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim
Centrum Rehabilitacji

Tutaj powinien być opis

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie uczestniczy w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021- 2025. 

 

 

Opowieść o wojennych losach polskich dzieci

– spotkanie z panią Moniką Kleczko-Szumowską

 

W maju uczniowie mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu  z panią Moniką Kleczko-Szumowską, autorką książek o dramatycznych losach polskich dzieci deportowanych na Syberię, w czasie II wojny światowej. Tematem przewodnim były wspomnienia pani Agnieszki- córki, której ojciec- Wiesław Stypuła, jako 11-letni chłopiec doświadczył wywózki na Syberię, a następnie znalazł schronienie w Indiach, dzięki pomocy maharadży Bapu Digvijay Sinhji. Pisarka przedstawiła historie opisane w książkach "W gościnie u «polskiego» maharadży" . „BAPU opowieść o dobrym maharadży”, które szczegółowo ukazują losy dzieci polskich najpierw w surowych warunkach Syberii, a później w egzotycznym, pełnym życzliwości świecie Indii. Szczególną uwagę zwrócono na postać maharadży Bapu Digvijay Sinhji z Nawanagaru, który otworzył swoje serce i zapewnił dzieciom bezpieczne warunki życia po trudnych przeżyciach. W trakcie spotkania uczniowie mogli dowiedzieć się o realiach życia na Syberii oraz o niezwykłej przemianie, jaką przeżyły dzieci polskie po przybyciu do Indii, do miasta Balachadi.

Pisarka podkreśliła, że ta historia niesie przesłanie nadziei, pokazując, jak dobroć jednego człowieka może odmienić losy wielu osób, a w tym przypadku- aż tysiąca dzieci.

Na zakończenie spotkania uczniowie wyrazili wdzięczność za możliwość poznania tej poruszającej historii oraz zainteresowanie dokumentami i pamiątkami przywiezionymi z osiedla dziecięcego w Indiach. Spotkanie było nie tylko lekcją historii, ale też inspiracją do refleksji nad znaczeniem empatii i międzynarodowej solidarności w trudnych czasach.

 

 

 Spotkanie odbyło się w ramach Narodowego Program Rozwoju Czytelnictwa