Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim
Centrum Rehabilitacji

Tutaj powinien być opis

Najmłodsi w bibliotece szkolnej "LEGENDA TORUŃSKIE PIERNIKI"

Zajęcia innowacyjne - Najmłodsi w bibliotece szkolnej “Legenda Toruńskie pierniki”

Celem drugich zajęć innowacyjnych było wprowadzenie uczniów w świat tradycji kulinarnych związanych z polską kulturą oraz rozwijanie ich samodzielności i umiejętności praktycznych poprzez wspólne przygotowanie pierniczków. Zajęcia łączyły elementy edukacji kulinarnej, sensorycznej oraz regionalnej – szczególnie poprzez zapoznanie uczestników z legendą o toruńskich piernikach, jedną z najbardziej znanych opowieści związanych z historią miasta Torunia.

Zajęcia rozpoczęły się krótką rozmową wprowadzającą na temat wypiekania świątecznych pierników i związanych z nimi tradycji. Następnie dzieci - korzystając z nowoczesnego sprzętu kuchennego, jakim jest Thermomix – samodzielnie odmierzały składniki na ciasto podążając za wskazówkami wyświetlanymi na urządzeniu.

Następnie uczestnicy wysłuchali legendy o toruńskich piernikach. Nauczyciele omówili wraz z dziećmi treść opowieści, a rozmowa stała się okazją do refleksji nad tym, jak tradycja może łączyć pokolenia i w jaki sposób legendarna historia wpływa na współczesny wizerunek miasta.

Po części teoretycznej dzieci przystąpiły do pracy z ciastem – wałkowały je, wybierały foremki i wycinały pierniczki w różnorodnych kształtach, rozwijając przy tym zdolności manualne i kreatywność. Ostatnim etapem było wspólne pieczenie pierniczków, podczas którego dzieci mogły obserwować, jak pod wpływem temperatury surowe ciasto przemienia się w gotowy wypiek.

Zajęcia spotkały się z dużym entuzjazmem uczestników. Połączenie praktycznej aktywności kulinarnej z opowieścią regionalną i zabawą okazało się wyjątkowo atrakcyjne dla najmłodszych. Uczniowie byli zaangażowani na każdym etapie – od odmierzania składników, przez pracę z ciastem, aż po degustację efektów swojej pracy.

Innowacyjność tych zajęć polegała na wielozmysłowym połączeniu tradycji kulinarnej z technologią i edukacją regionalną. Dzięki wykorzystaniu Thermomixa oraz aktywnego udziału dzieci w całym procesie wypieku, zajęcia stały się praktyczną lekcją samodzielności, współpracy i poznawania polskiego dziedzictwa w atrakcyjnej, angażującej formie.