Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim
Centrum Rehabilitacji

Tutaj powinien być opis

Zajęcia innowacyjne - Najmłodsi w bibliotece szkolnej „Legenda o Popielu i jego żonie Kunegundzie”

     Celem pierwszych zajęć innowacyjnych w oddziale zerowym oraz klasach 1-2 było wprowadzenie uczestników w świat polskich legend oraz zapoznanie ich z jedną

z najbardziej znanych       i symbolicznych opowieści z wczesnej historii Polski – legendą o księciu Popielu i myszach. Ponadto celem było pobudzenie kreatywności najmłodszych

i zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w interpretacji historycznych mitów. W trakcie lekcji nawiązano do wczorajszego Narodowego Święta Niepodległości- 11 Listopada.
​​Zajęcia rozpoczęły się od krótkiej naprowadzającej rozmowy, podczas której uczestnicy dzielili się swoimi skojarzeniami ze słowem "legenda". Prowadzący nauczyciele nakreślili kontekst historyczny i geograficzny legendy o Popielu umiejscawiając ją w Gnieźnie i na Mysiej Wieży.
​Następnie została przeczytana i omówiona szczegółowo legenda. ​​Kluczowym, innowacyjnym elementem zajęć była dyskusja na temat symboliki polskości: flaga, kotylion, pierwsi władcy oraz na temat występujących w omawianej legendzie pojęć: złe czyny i kara (za nie wymierzona), a także mysz jako symbol sprawiedliwości. Uczestnicy zastanawiali się, dlaczego w legendzie użyto akurat myszy i co mogą one symbolizować w kontekście politycznym i moralnym (np. małe, skrzywdzone jednostki, które jednocząc się, obalają złego księcia Popiela i jego żonę Kunegundę.​Podczas zajęć wykorzystano ilustracje Mysiej Wieży oraz mapę, które interpretowały tę legendę oraz elastyczną piankę do stworzenia myszek.

            Pierwsze zajęcia spotkały się z zainteresowaniem dzieci. Legenda o Popielu 
i myszach okazała się doskonałym materiałem do dyskusji o moralności, sprawiedliwości i odpowiedzialności. Uczestnicy wykazali się dużą kreatywnością w wykonaniu myszek, które po wyschnięciu zabiorą na pamiątkę do swoich domów.

Innowacyjność tych zajęć polegała na wieloaspektowym podejściu do legendy łączeniu treści historycznych z dyskusją o wartościach, kreatywnym działaniu plastycznym i symbolicznej interpretacji postaci oraz wydarzeń.