Doradztwo zawodowe - informacje ogólne
Doradztwo zawodowe - informacje ogólne
Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:
· Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, poz. 59
· Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania.
· Rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
· Rozporządzenie MEN z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
· Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach.
· Rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego z 12 lutego 2019 r.
1. Cele doradztwa zawodowego
Doradztwo zawodowe w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Prażmowie ma na celu wsparcie uczniów w świadomym planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz przygotowanie do podejmowania decyzji dotyczących wyboru szkoły ponadpodstawowej i przyszłej kariery zawodowej. Doradztwo zawodowe wspiera uczniów w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do poruszania się po rynku pracy, a także w odkrywaniu swoich zainteresowań i predyspozycji zawodowych.
2. Zakres doradztwa zawodowego
W ramach doradztwa zawodowego szkoła realizuje następujące działania:
· diagnoza zainteresowań, predyspozycji i umiejętności zawodowych uczniów,
· organizowanie zajęć dotyczących różnych zawodów i rynku pracy,
· pomoc w określaniu celów edukacyjnych i zawodowych uczniów,
· prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z zakresu doradztwa zawodowego,
· współpraca z rodzicami oraz instytucjami zewnętrznymi.
3. Organizacja doradztwa zawodowego
a) Działania z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego, realizowane są przez:
· wychowawców,
· nauczycieli przedmiotu,
· pedagoga szkolnego, psychologa, pedagoga specjalnego,
· bibliotekarzy,
· nauczycieli świetlicy szkolnej,
· pracowników instytucji wspierających doradczą działalność Szkoły, np. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
· rodziców lub osoby zaproszone, prezentujące praktyczne aspekty dokonania wyborów zawodowo-edukacyjnych.
b) Zajęcia z doradztwa zawodowego są realizowane w formie obowiązkowych zajęć w ramach programu nauczania oraz w formie dodatkowych warsztatów, spotkań z przedstawicielami różnych zawodów
c) Szkoła zapewnia uczniom dostęp do materiałów informacyjnych dotyczących zawodów, rynku pracy oraz możliwości kształcenia.
4. Współpraca z rodzicami
· Szkoła prowadzi działania informacyjne skierowane do rodziców uczniów, dotyczące wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej ich dzieci, organizując spotkania i indywidualne konsultacje.
· Doradztwo zawodowe jest integralną częścią edukacji, wspierając uczniów w ich rozwoju zawodowym i osobistym
Etapy doradztwa zawodowego w szkole:
Etap I
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu różnorodnych zainteresowań.
Etap II
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwijaniu ich zdolności, zainteresowań oraz pasji.
Etap III
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów
do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przyszłych decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz posiadane informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji. Na tym etapie uczniowie mają dodatkowe zajęcia z doradztwa zawodowego
Co robi szkolny doradca zawodowy?
Przygotowuje uczniów do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, które uwzględniają znajomość własnych zasobów oraz informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Program szkolnego doradztwa zawodowego obejmuje cztery obszary:
- Poznawanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
- Świat zawodów i rynek pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z poradnictwa kariery.
Przydatne informacje:
Filmy animowane o wyborze szkoły i zawodu:
· https://doradztwo.ore.edu.pl/filmy-animowane-o-wyborze-szkoly-i-zawodu/
Filmy o kształceniu i doradztwie zawodowym
· https://doradztwo.ore.edu.pl/pozostale-filmy/
· https://zpe.gov.pl/szukaj-doradztwo-zawodowe?query=&stage=DZ
· https://zpe.gov.pl/a/preorientacja-i-orientacja-zawodowa/DpQ1p1wjh
· https://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod/
Dla rodziców:
· https://mysp.edu.pl/wp-content/uploads/2024/12/pomagam-wybrac-szkole.pdf
Klasyfikacja zawodów i specjalności: