Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim
Centrum Rehabilitacji

Tutaj powinien być opis

Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej

 

           PRZEMOC I AGRESJA W SZKOLE I JEJ OKOLICY – JAK SIĘ PRZED TYM BRONIĆ?

 

 

POJĘCIE AGRESJI

         Agresja – to świadome i zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty, czy bólu.

         O agresji mówimy wtedy, gdy jedna osoba rani drugą.

         Agresja jest incydentalnym zachowaniem, może się wyrażać w różny sposób i w różnych formach.

POJĘCIE  PRZEMOCY

Przemoc – to wszelkie nieprzypadkowe ataki godzące w osobistą wolność jednostki lub przyczyniające się do

fizycznej, a także psychicznej szkody atakowanej osoby.

Przemoc jest procesem. Oznacza przewagę sprawcy

nad ofiarą lub ofiarami.

 

Kryteria pozwalające stwierdzić, że mamy do czynienia z przemocą to:

        Nierównowaga sił pomiędzy sprawcą a ofiarą.

        Długofalowy charakter zjawiska, w odróżnieniu od incydentalnego.

        Cykliczność zachowań – okresy nasilania się zachowań agresywnych pojawiają się na przemian z okresami względnego spokoju. Występowanie utrwalonych ról sprawcy, ofiary i świadka (w procesie przemocy – w odróżnieniu od agresji – osoby te nie zamieniają się między sobą rolami).

 

FORMY

AGRESJI I PRZEMOCY SZKOLNEJ:

 

 

 

Agresja fizyczna

Przejawia się poprzez takie zachowania jak:

             bicie, kopanie, popychanie, szarpanie,

             zabieranie przedmiotów,

             plucie,

             wymuszanie pieniędzy,

             podstawianie nogi,

             niszczenie własności.                                                             

Agresja i przemoc fizyczna mogą być stosowane:  

            
bezpośrednio – gdy uczniowie sami są ich sprawcami,

             lub pośrednio – gdy nakłaniają do nich innych.

Agresja werbalna (słowna)

Przejawia się m.in poprzez: dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, obrażanie, ośmieszanie, przeszkadzanie, pokazywanie nieprzyzwoitych gestów, grożenie rozpowszechnianie plotek.

Ten rodzaj agresji i przemocy również może występować w formie pośredniej, np. gdy uczniowie namawiają rówieśników do zrobienia komuś krzywdy, wyśmiewania lub wykluczenia z grupy.

Agresja relacyjna

To agresja bez fizycznego kontaktu, polegająca na działaniach, które prowadzą do obniżenia czyjegoś statusu w grupie, izolowania, pomijania, wykluczenia z grupy, nieodzywania się.

Agresja cyfrowa, elektroniczna/ cyberprzemoc

 


To przemoc z użyciem nowych technologii, np. obraźliwe SMS-y czy e-maile, wpisy na portalach społecznościowych, umieszczanie w internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę.

Uczniowie mogą się stykać z różnorodnymi formami agresji elektronicznej, np. agresywnymi atakami na czacie lub w ramach grupy dyskusyjnej, regularnym

elektronicznym przesyłaniem nieprzyjemnych wiadomości do ofiary, podszywaniem się

pod ofiarę (kradzież tożsamości), upublicznianiem tajemnic, udostępnianiem prywatnych materiałów (zdjęć ofiary), śledzeniem i nękaniem oraz prowokowaniem do pewnych

zachowań i dokumentowaniem ich za pomocą zdjęć lub filmów upowszechnianych następnie w internecie, upublicznieniem poniżających, nieprawdziwych informacji lub materiałów na temat ofiary.

OFIARY PRZEMOCY SZKOLNEJ

Często zdarza się, że wśród ofiar przemocy rówieśniczej spotyka się dzieci z pewnymi charakterystycznymi cechami, jak: kolor włosów, okulary, dysfunkcje fizyczne, itp.

 Jednak ofiarami przemocy mogą być także dzieci, które niczym charakterystycznym nie wyróżniają się.

Dziećmi, którym dokuczają rówieśnicy, są zarówno dobrzy, jak i słabsi uczniowie, chłopcy i dziewczynki, osoby dobrze i gorzej sytuowane.

 

 

Najczęściej ofiarami przemocy stają się osoby, u których obserwuje się:

        Brak pewności siebie, nieśmiałość, wysoki poziom lęku.

        Trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami i w związku z tym mniejsze wsparcie społeczne.

        Niezbyt ścisłe relacje rodziców ucznia ze szkołą, zmniejszające prawdopodobieństwo interwencji z ich strony.

        U chłopców – niska sprawność fizyczna.

 

CZĘSTE ZACHOWANIA OFIAR  PRZEMOCY SZKOLNEJ

Ofiary przemocy szkolnej bardzo rzadko mówią dorosłym o swoich problemach, dlatego nie zawsze są rozpoznawane przez otoczenie. Często same borykają się ze zmartwieniami.

Nie proszą o pomoc dorosłych dlatego, że obawiają się pogorszenia sytuacji albo zemsty prześladowców.

Ofiarom przemocy przeszkadza wstyd i poczucie winy – „ kozioł ofiarny”  jest przekonany, że wina tkwi w nim samym.

SYGNAŁY POZWALAJĄCE POZNAĆ PRZEŚLADOWANE DZIECI

Dan Olweus, norweski psycholog zajmujący się od wielu lat problemem przemocy w szkole, podaje wskazówki pozwalające zidentyfikować ofiarę przemocy szkolnej.

Według badacza dziecko takie:

         często płacze lub wygląda na osobę smutną, nieszczęśliwą,

         przerwy spędza samo lub stara się trzymać w pobliżu nauczyciela,

         ma problemy z głośnym wypowiadaniem się na lekcji,

         może szukać swoich rzeczy, które często są chowane, rozrzucane albo niszczone,

         ma wyraźne ślady fizyczne – zadrapania, sińce, także podarte lub zniszczone ubrania,

         jest izolowane, niezapraszane do wspólnych działań,  w czasie podziału na grupy zostaje samo, jako ostatnie wybierane jest do grupy,

         może przejawiać nieoczekiwane zmiany nastroju – od smutku do irytacji lub nagłych wybuchów złości,

         traci zainteresowanie nauką, pogarszają się jego stopnie,

         spóźnia się do szkoły lub zaczyna chodzić i wracać z niej dziwną, okrężną trasą albo zaczyna unikać szkoły, wagaruje,

         nie bierze udziału w imprezach i wyjazdach klasowych lub trzyma się podczas nich blisko dorosłych,

         nie ma kolegów, nikt nie przychodzi do jego domu i ono samo też nikogo nie odwiedza,

         skarży się na częste bóle głowy, brzucha, ma kłopoty ze snem, krzyczy lub płacze w nocy,

         domaga się od rodziców dodatkowych pieniędzy,

         jest często wyśmiewane, ośmieszane, poniżane, zastraszane, popychane, zmuszane do wykonywania poleceń kolegów, często też ma nieprzyjemne przezwisko.

CZYNNIKI OKREŚLAJĄCE SPRAWCÓW PRZEMOCY SZKOLNEJ

Sprawcy przemocy zazwyczaj:

         są starsi, silniejsi lub bardziej sprawni fizycznie od swoich ofiar,

         są aktywni i energiczni, starają się dominować nad otoczeniem i próbują podporządkować sobie innych,

         są impulsywni, łatwo wpadają w gniew, często są napięci lub sfrustrowani,

         nie przestrzegają norm i reguł,

         im są starsi, tym bardziej mają negatywny stosunek do szkoły i tym gorsze oceny,

         często wpadają w tzw. złe towarzystwo, dość wcześnie zaczynają pić alkohol, popełniają kradzieże i wchodzą w konflikty z prawem,

         często się buntują, występują przeciw dorosłym, chociaż mogą też bać się silniejszych od siebie,

         mają opinię twardych, nie przejawiają wstydu, poczucia winy i empatii wobec innych,

         są raczej pewni i zadowoleni z siebie,

         zazwyczaj mają grupę osób, wśród których cieszą się popularnością.

KONSEKWENCJE PRZEMOCY

Ofiary przemocy przeżywają dotkliwie poczucie poniżenia i upokorzenie, lęk, rozpacz i smutek. Czują się osamotnione, bezsilne i bezradne.

Wstydzą się tego, co je spotkało i czują się winne, że nie potrafią sobie poradzić. Towarzyszy im złość, żal, a nawet nienawiść do sprawcy.

W szkole emocje te wpływają negatywnie na koncentrację uwagi i w rezultacie na wyniki w nauce.

O sobie samych najczęściej myślą bardzo źle: „Jestem do niczego”, „Sam jestem sobie winny”, „Nigdy nic mi się nie uda”, „Nie potrafię sobie poradzić”. Otoczenie

postrzegają jako wrogie lub obojętne: „Wszyscy są przeciwko mnie”, „Nikt mi nie pomoże”, „Nikogo nie obchodzi to, co się ze mną dzieje”.

Takie wyobrażenie o sobie utrwala się i często wpływa na zachowanie ofiar i ich relacje z otoczeniem w całym późniejszym życiu.


Aby zjawisko przemocy nie rozpowszechniało się trzeba reagować na nawet drobne sygnały. Ważne jest, by ofiara nie pozwoliła się zastraszyć i potrafiła odpowiednio reagować na dokuczanie.

Najważniejsze to nie być samemu w trudnych sytuacjach!

Pamiętaj !

        Informowanie dorosłych nie jest żadnym donoszeniem na kolegów, ale szukaniem pomocy.

        Sprawcy postępują źle, łamią normy i powinni ponieść odpowiednie konsekwencje. Nie jesteś skarżypytą, walczysz o bezpieczeństwo w szkole.

      Mówiąc o przemocy dorosłym, pomagasz także innym dzieciom, które spotyka to samo. Jeśli nikomu o tym nie mówisz- krzywdzisz siebie i chronisz sprawców.

Przeciwdziałanie agresji

 Zapobieganie agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży to złożony problem wymagający czasu i zaangażowania wszystkich uczniów w szkole oraz różnych instytucji wspomagających.

Najskuteczniejszą i najlepszą metodą jest  zapewnienie dzieciom miłości, akceptacji i bezpieczeństwa zarówno

w rodzinie, jak i w szkole.

Działaniem zapobiegawczym zjawiskom agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży jest:

        wyznaczanie jasnych i czytelnych granic zachowania,

        tworzenie norm i zasad postępowania w szkole oraz sposobów ich przestrzegania,

        stosowanie zamiast kar - logicznych i jasnych konsekwencji złego zachowania.

 

 

 

PAMIĘTAJ:

KAŻDY Z NAS MOŻE ZROBIĆ COŚ DOBREGO!

Gdy będziesz świadkiem agresji w szkole lub poza nią zawsze reaguj- brak reakcji to zgoda na AGRESJĘ!- powiedz o tym wychowawcom, rodzicom.

Nie postępuje tak jak agresor- “Agresja rodzi Agresję”.

Pomóż osobie, która stała się ofiarą agresji- nie idź za tłumem.

Przesłanie dla wszystkich:

,,KAŻDY Z NAS MOŻE ZROBIĆ COŚ, BY W SZKOŁACH BYŁO MNIEJ AGRESJI”

Prezentację przygotowano w oparciu o literaturę:

          Dambach K.E. „ Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej”, Gdańsk:

GWP.

          Danilewska J, „ Agresja u dzieci – Szkoła porozumienia”, Warszawa: WSiP.

          Grochulska I, „ Reedukacja dzieci agresywnych”, Warszawa: WSiP.

          Kirwil L, „ Agresja szkolna jako rodzaj agresji pro aktywnej”, Warszawa, WSiP.

          Kołodziejczyk J, „ Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole” , Kraków: NODN Sophia.

          Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T, „  Spójrz inaczej na agresję.  

          zdjęcia oraz ilustracje- freepik.com

                            

Dziękujemy za uwagę!

 

                                                                                     

  

 

 Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej