
Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej
PRZEMOC I AGRESJA W SZKOLE I JEJ OKOLICY – JAK SIĘ PRZED TYM BRONIĆ?
POJĘCIE AGRESJI
● Agresja – to świadome i zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty, czy bólu.
● O agresji mówimy wtedy, gdy jedna osoba rani drugą.
● Agresja jest incydentalnym zachowaniem, może się wyrażać w różny sposób i w różnych formach.
POJĘCIE PRZEMOCY
Przemoc – to wszelkie nieprzypadkowe ataki godzące w osobistą wolność jednostki lub przyczyniające się do
fizycznej, a także psychicznej szkody atakowanej osoby.
Przemoc jest procesem. Oznacza przewagę sprawcy
nad ofiarą lub ofiarami.
Kryteria pozwalające stwierdzić, że mamy do czynienia z przemocą to:
● Nierównowaga sił pomiędzy sprawcą a ofiarą.
● Długofalowy charakter zjawiska, w odróżnieniu od incydentalnego.
● Cykliczność zachowań – okresy nasilania się zachowań agresywnych pojawiają się na przemian z okresami względnego spokoju. ● Występowanie utrwalonych ról sprawcy, ofiary i świadka (w procesie przemocy – w odróżnieniu od agresji – osoby te nie zamieniają się między sobą rolami).
FORMY
AGRESJI I PRZEMOCY SZKOLNEJ:
Agresja fizyczna
Przejawia się poprzez takie zachowania jak:
➔ bicie, kopanie, popychanie, szarpanie,
➔ zabieranie przedmiotów,
➔ plucie,
➔ wymuszanie pieniędzy,
➔ podstawianie nogi,
➔ niszczenie własności.
Agresja i przemoc fizyczna mogą być stosowane:
➢
bezpośrednio – gdy uczniowie sami są ich sprawcami,
➢ lub pośrednio – gdy nakłaniają do nich innych.
● Agresja werbalna (słowna)
Przejawia się m.in poprzez: dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, obrażanie, ośmieszanie, przeszkadzanie, pokazywanie nieprzyzwoitych gestów, grożenie rozpowszechnianie plotek.
Ten rodzaj agresji i przemocy również może występować w formie pośredniej, np. gdy uczniowie namawiają rówieśników do zrobienia komuś krzywdy, wyśmiewania lub wykluczenia z grupy.
● Agresja relacyjna
To agresja bez fizycznego kontaktu, polegająca na działaniach, które prowadzą do obniżenia czyjegoś statusu w grupie, izolowania, pomijania, wykluczenia z grupy, nieodzywania się.
● Agresja cyfrowa, elektroniczna/ cyberprzemoc
To przemoc z użyciem nowych technologii, np. obraźliwe SMS-y czy e-maile, wpisy na portalach społecznościowych, umieszczanie w internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę.
Uczniowie mogą się stykać z różnorodnymi formami agresji elektronicznej, np. agresywnymi atakami na czacie lub w ramach grupy dyskusyjnej, regularnym
elektronicznym przesyłaniem nieprzyjemnych wiadomości do ofiary, podszywaniem się
pod ofiarę (kradzież tożsamości), upublicznianiem tajemnic, udostępnianiem prywatnych materiałów (zdjęć ofiary), śledzeniem i nękaniem oraz prowokowaniem do pewnych
zachowań i dokumentowaniem ich za pomocą zdjęć lub filmów upowszechnianych następnie w internecie, upublicznieniem poniżających, nieprawdziwych informacji lub materiałów na temat ofiary.
OFIARY PRZEMOCY SZKOLNEJ
Często zdarza się, że wśród ofiar przemocy rówieśniczej spotyka się dzieci z pewnymi charakterystycznymi cechami, jak: kolor włosów, okulary, dysfunkcje fizyczne, itp.
Jednak ofiarami przemocy mogą być także dzieci, które niczym charakterystycznym nie wyróżniają się.
Dziećmi, którym dokuczają rówieśnicy, są zarówno dobrzy, jak i słabsi uczniowie, chłopcy i dziewczynki, osoby dobrze i gorzej sytuowane.
Najczęściej ofiarami przemocy stają się osoby, u których obserwuje się:
● Brak pewności siebie, nieśmiałość, wysoki poziom lęku.
● Trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami i w związku z tym mniejsze wsparcie społeczne.
● Niezbyt ścisłe relacje rodziców ucznia ze szkołą, zmniejszające prawdopodobieństwo interwencji z ich strony.
● U chłopców – niska sprawność fizyczna.
CZĘSTE ZACHOWANIA OFIAR PRZEMOCY SZKOLNEJ
Ofiary przemocy szkolnej bardzo rzadko mówią dorosłym o swoich problemach, dlatego nie zawsze są rozpoznawane przez otoczenie. Często same borykają się ze zmartwieniami.
Nie proszą o pomoc dorosłych dlatego, że obawiają się pogorszenia sytuacji albo zemsty prześladowców.
Ofiarom przemocy przeszkadza wstyd i poczucie winy – „ kozioł ofiarny” jest przekonany, że wina tkwi w nim samym.
SYGNAŁY POZWALAJĄCE POZNAĆ PRZEŚLADOWANE DZIECI
Dan Olweus, norweski psycholog zajmujący się od wielu lat problemem przemocy w szkole, podaje wskazówki pozwalające zidentyfikować ofiarę przemocy szkolnej.
Według badacza dziecko takie:
● często płacze lub wygląda na osobę smutną, nieszczęśliwą,
● przerwy spędza samo lub stara się trzymać w pobliżu nauczyciela,
● ma problemy z głośnym wypowiadaniem się na lekcji,
● może szukać swoich rzeczy, które często są chowane, rozrzucane albo niszczone,
● ma wyraźne ślady fizyczne – zadrapania, sińce, także podarte lub zniszczone ubrania,
● jest izolowane, niezapraszane do wspólnych działań, w czasie podziału na grupy zostaje samo, jako ostatnie wybierane jest do grupy,
● może przejawiać nieoczekiwane zmiany nastroju – od smutku do irytacji lub nagłych wybuchów złości,
● traci zainteresowanie nauką, pogarszają się jego stopnie,
● spóźnia się do szkoły lub zaczyna chodzić i wracać z niej dziwną, okrężną trasą albo zaczyna unikać szkoły, wagaruje,
● nie bierze udziału w imprezach i wyjazdach klasowych lub trzyma się podczas nich blisko dorosłych,
● nie ma kolegów, nikt nie przychodzi do jego domu i ono samo też nikogo nie odwiedza,
● skarży się na częste bóle głowy, brzucha, ma kłopoty ze snem, krzyczy lub płacze w nocy,
● domaga się od rodziców dodatkowych pieniędzy,
● jest często wyśmiewane, ośmieszane, poniżane, zastraszane, popychane, zmuszane do wykonywania poleceń kolegów, często też ma nieprzyjemne przezwisko.
CZYNNIKI OKREŚLAJĄCE SPRAWCÓW PRZEMOCY SZKOLNEJ
Sprawcy przemocy zazwyczaj:
● są starsi, silniejsi lub bardziej sprawni fizycznie od swoich ofiar,
● są aktywni i energiczni, starają się dominować nad otoczeniem i próbują podporządkować sobie innych,
● są impulsywni, łatwo wpadają w gniew, często są napięci lub sfrustrowani,
● nie przestrzegają norm i reguł,
● im są starsi, tym bardziej mają negatywny stosunek do szkoły i tym gorsze oceny,
● często wpadają w tzw. złe towarzystwo, dość wcześnie zaczynają pić alkohol, popełniają kradzieże i wchodzą w konflikty z prawem,
● często się buntują, występują przeciw dorosłym, chociaż mogą też bać się silniejszych od siebie,
● mają opinię twardych, nie przejawiają wstydu, poczucia winy i empatii wobec innych,
● są raczej pewni i zadowoleni z siebie,
● zazwyczaj mają grupę osób, wśród których cieszą się popularnością.
KONSEKWENCJE PRZEMOCY
Ofiary przemocy przeżywają dotkliwie poczucie poniżenia i upokorzenie, lęk, rozpacz i smutek. Czują się osamotnione, bezsilne i bezradne.
Wstydzą się tego, co je spotkało i czują się winne, że nie potrafią sobie poradzić. Towarzyszy im złość, żal, a nawet nienawiść do sprawcy.
W szkole emocje te wpływają negatywnie na koncentrację uwagi i w rezultacie na wyniki w nauce.
O sobie samych najczęściej myślą bardzo źle: „Jestem do niczego”, „Sam jestem sobie winny”, „Nigdy nic mi się nie uda”, „Nie potrafię sobie poradzić”. Otoczenie
postrzegają jako wrogie lub obojętne: „Wszyscy są przeciwko mnie”, „Nikt mi nie pomoże”, „Nikogo nie obchodzi to, co się ze mną dzieje”.
Takie wyobrażenie o sobie utrwala się i często wpływa na zachowanie ofiar i ich relacje z otoczeniem w całym późniejszym życiu.
Aby zjawisko przemocy nie rozpowszechniało się trzeba reagować na nawet drobne sygnały. Ważne jest, by ofiara nie pozwoliła się zastraszyć i potrafiła odpowiednio reagować na dokuczanie.
Najważniejsze to nie być samemu w trudnych sytuacjach!
Pamiętaj !
● Informowanie dorosłych nie jest żadnym donoszeniem na kolegów, ale szukaniem pomocy.
● Sprawcy postępują źle, łamią normy i powinni ponieść odpowiednie konsekwencje. Nie jesteś skarżypytą, walczysz o bezpieczeństwo w szkole.
Mówiąc o przemocy dorosłym, pomagasz także innym dzieciom, które spotyka to samo. Jeśli nikomu o tym nie mówisz- krzywdzisz siebie i chronisz sprawców.
Przeciwdziałanie agresji
Zapobieganie agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży to złożony problem wymagający czasu i zaangażowania wszystkich uczniów w szkole oraz różnych instytucji wspomagających.
Najskuteczniejszą i najlepszą metodą jest zapewnienie dzieciom miłości, akceptacji i bezpieczeństwa zarówno
w rodzinie, jak i w szkole.
Działaniem zapobiegawczym zjawiskom agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży jest:
● wyznaczanie jasnych i czytelnych granic zachowania,
● tworzenie norm i zasad postępowania w szkole oraz sposobów ich przestrzegania,
● stosowanie zamiast kar - logicznych i jasnych konsekwencji złego zachowania.
PAMIĘTAJ:
KAŻDY Z NAS MOŻE ZROBIĆ COŚ DOBREGO!
Gdy będziesz świadkiem agresji w szkole lub poza nią zawsze reaguj- brak reakcji to zgoda na AGRESJĘ!- powiedz o tym wychowawcom, rodzicom.
Nie postępuje tak jak agresor- “Agresja rodzi Agresję”.
Pomóż osobie, która stała się ofiarą agresji- nie idź za tłumem.
Przesłanie dla wszystkich:
,,KAŻDY Z NAS MOŻE ZROBIĆ COŚ, BY W SZKOŁACH BYŁO MNIEJ AGRESJI”
Prezentację przygotowano w oparciu o literaturę:
● Dambach K.E. „ Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej”, Gdańsk:
GWP.
● Danilewska J, „ Agresja u dzieci – Szkoła porozumienia”, Warszawa: WSiP.
● Grochulska I, „ Reedukacja dzieci agresywnych”, Warszawa: WSiP.
● Kirwil L, „ Agresja szkolna jako rodzaj agresji pro aktywnej”, Warszawa, WSiP.
● Kołodziejczyk J, „ Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole” , Kraków: NODN Sophia.
● Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T, „ Spójrz inaczej na agresję.
● zdjęcia oraz ilustracje- freepik.com
Dziękujemy za uwagę!
Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej