STATUT
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Pedagogicznej
Nr 20/2023/2024 z dnia 28 maja 2024 r.
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH w MAZOWIECKIM CENTRUM REHABILITACJI w KONSTANCINIE - JEZIORNIE
Rozdział 1
Informacje o zespole
§1.1. [Nazwa zespołu] Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie - Jeziornie, zwany dalej zespołem, jest jednostką organizacyjną Województwa Mazowieckiego powołaną w celu wspólnego, efektywniejszego zarządzania jednostkami oświatowymi.
2. [Szkoły wchodzące w skład zespołu] W skład zespołu wchodzą:
1) Przedszkole Specjalne;
2) Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7;
3) Liceum Ogólnokształcące Specjalne.
3. [Siedziba zespołu] Siedziba zespołu znajduje się mieści się w Konstancinie - Jeziornie, przy ul. Długiej nr 40/42, w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie–Jeziornie, 05-510 Konstancin Jeziorne.
§ 2. [Organ prowadzący placówkę] 1.Organem prowadzącym szkołę jest Województwo Mazowieckie.
2. Siedziba organu prowadzącego znajduje się w Warszawie, przy ul. Jagiellońskiej 26.
§ 3. [Słownik] Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie–Jeziornie;
2) przedszkolu - należy przez to rozumieć Przedszkole Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie;
3) szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Specjalną nr 7 w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie;
4) liceum - należy przez to rozumieć Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie;
5) szkole macierzystej – należy przez to rozumieć szkołę lub przedszkole, w których uczeń spełniał obowiązek szkolny przed przyjęciem do centrum rehabilitacji;
6) zespole pozalekcyjnym – należy przez to rozumieć zespół zajęć pozalekcyjnych zorganizowany w szkołach lub przedszkolu zespołu, który prowadzi specjalne działania opiekuńczo - wychowawcze odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie, zaspokaja potrzeby edukacyjne i rozwojowe uczniów, wspomaga ich procesu terapeutyczny oraz zagospodarowuje czas wolnego.
§ 4.1. [Inne informacje o zespole] Zespół jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Województwa Mazowieckiego.
2. W zespole tworzy się jeden plan finansowy obejmujący wykonanie zadań jednostek wchodzących w skład zespołu.
3. Zespół dokumentuje swoją działalność zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 2
Cele i zadania zespołu
§5. [Cele zespołu] 1. Zespół został utworzony w celu podniesienia sprawności i efektywności zarządzania jednostkami wymienionymi w § 1 ust. 2, w tym także optymalizacji organizacji i kosztów prowadzenia szkół i przedszkoli w organie prowadzącym.
2. Szczegółowe cele i zadania szkół i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu określają statuty tych jednostek.
§6. [Zadania zespołu] 1. Zadaniem zespołu jest:
1) zapewnienie optymalnych warunków realizacji statutowych celów i zadań szkół i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu;
2) zarządzanie i administrowanie częścią obiektu szpitalnego przekazanymi do użytkowania dla zespołu szkół przez Mazowieckie Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie – Jeziornie;
3) organizowanie wspólnej obsługi administracyjno - finansowej jednostek wchodzących w skład zespołu;
4) prowadzenie polityki kadrowej służącej poprawie jakości pracy jednostek wchodzących w skład zespołu.
2. Pozostałe szczegółowe cele i zadania szkół i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu określają statuty tych jednostek.
3. Cele poszczególnych jednostek w zespole realizowane są poprzez zadania wykonywane we współpracy z organem prowadzącym i innymi instytucjami, działającymi w środowisku wspierającymi kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży. Zadania wykonują wszyscy pracownicy szkoły, dążąc do jak najwyższej jakości wykonywanych działań.
4. Zadania i sposób ich wykonywania szczegółowo opisują odrębne statuty jednostek wchodzących w skład zespołu.
Rozdział 3
Organy zespołu oraz sposób funkcjonowania organów w jednostkach wchodzących w skład zespołu.
§7.1. [Dyrektor] Dyrektor zespołu, zwany dalej dyrektorem, jest jednoosobowym organem wykonawczym zespołu oraz jednoosobowym organem wykonawczym szkoły, liceum i przedszkola – jednostek wchodzących w skład zespołu.
2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
1) kierownika jednostki organizacyjnej Województwa Mazowieckiego, którą zarządza i reprezentuje na zewnątrz;
2) kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
3) organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno - prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
4) dyrektora szkoły, liceum i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu.
3. Szczegółowe kompetencje dyrektora określają odrębne przepisy prawa odnoszące do kompetencji wymienionych w ust. 2 oraz statuty jednostek wchodzących w skład zespołu.
4. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy zespołu oraz jednostek wchodzących w skład zespołu przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie.
§ 8.1. [Rada pedagogiczna zespołu] Rady pedagogiczne jednostek wchodzących w skład zespołu – szkół i przedszkola, tworzą jedną wspólnie działającą - Radę Pedagogiczną Zespołu.
2. Połączenie rad pedagogicznych wchodzących w skład zespołu nie narusza kompetencji określonych dla poszczególnych rad pedagogicznych, określonych w ich odrębnych statutach.
3. Wspólnie funkcjonujące rady pedagogiczne działają na podstawie ustalonego Regulaminu Rady Pedagogicznej Zespołu, który określa:
1) organizację zebrań;
2) sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
3) sposób dokumentowania działań rady pedagogicznej;
4) wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.
4. W zespole szkół prowadzony jest wspólny Rejestr uchwał połączonej rady pedagogicznej szkół i przedszkola oraz wspólna Księga protokołów. Pozostałe dokumenty prowadzone są zgodnie ze szczegółowymi przepisami prawa dotyczącymi dokumentowania przebiegu nauczania.
5. Szczegółowe warunki współdziałania organów zespołu i rozstrzyganie sporów między organami zespołu określają szczegółowo zapisy w odrębnych statutach jednostek wchodzących w skład zespołu.
Rozdział 4
Organizacja pracy zespołu z uwzględnieniem funkcjonowania za pomocą metod i technik kształcenia na odległość
§11. [Organizacja pracy szkół]
1. Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7 w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie - Jeziornie, zwana dalej szkołą, jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową dla dzieci i młodzieży. Jest to szkoła specjalna zorganizowana w podmiocie leczniczym.
2. Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie - Jeziornie, zwane dalej liceum, jest publiczną, czteroletnią szkołą ponadpodstawową dla młodzieży. Jest to szkoła specjalna zorganizowana w podmiocie leczniczym.
3. Przedszkole Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie - Jeziornie, zwane dalej przedszkolem, jest publicznym jednooddziałowym przedszkolem dla dzieci. Jest to przedszkole specjalne zorganizowane w podmiocie leczniczym.
4. Przedszkole jest placówką publiczną, która zapewnia bezpłatne przygotowanie do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz wychowanie i opiekę pacjentom przebywającym czasowo na leczeniu i rehabilitacji w Mazowieckiem Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie – Jeziornie. Wychowankiem przedszkola może być tylko pacjent szpitala.
5. Szkoły zespołu zapewniają kształcenie, w tym kształcenie specjalne i profilaktykę społeczną pacjentom podlegającym obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki przebywającym czasowo na leczeniu i rehabilitacji w Mazowieckiem Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie – Jeziornie. Uczniem szkoły może być tylko pacjent szpitala.
6. Na oddział rehabilitacji dla dzieci w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie – Jeziornie, zgodnie ze szczególnymi przepisami prawa wydanymi przez ministra zdrowia przyjmowani są pacjenci do 18 roku życia – dlatego w liceum nie organizuje się klasy czwartej, w której uczą się osoby pełnoletnie. Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie–Jeziornie organizuje naukę w klasach I, II i III, nie organizuje nauki w klasie czwartej.
7. Uczniowie są przyjmowani do szkół i przedszkola zespołu z mocy prawa przez fakt przyjęcia do Mazowieckiego Centrum Rehabilitacji w Konstancinie – Jeziornie.
8. Uczeń jednocześnie nadal pozostaje uczniem placówki - szkoły macierzystej lub przedszkola macierzystego, do których uczęszcza poza pobytami w podmiocie leczniczym.
9. Szkoły zespołu oraz przedszkole zapewniają:
1) kształcenie;
2) specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze zespołu pozalekcyjnego.
10. W ramach kształcenia w szkołach i przedszkolu zespołu są realizowane:
1) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne;
2) obowiązek szkolny w szkole podstawowej;
3) obowiązek nauki w liceum.
11. Kształcenie w szkołach i przedszkolu zespołu zapewnia kontynuację realizacji programów edukacyjnych uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego realizowanych w rejonowych szkołach macierzystych.
12. Oprócz kształcenia w szkołach realizowane są specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, które zaspokajają potrzeby edukacyjnych i rozwojowe uczniów, wspomagają ich proces terapeutyczny oraz pozwalają na właściwe zagospodarowania czasu wolnego.
13. Szczegółową organizację pracy zespołu pozalekcyjnego - określają zapisy statutów poszczególnych szkół.
14. Szczegółową organizację pracy szkół, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego, wolontariatu, biblioteki, żywienia, współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami, formy opieki i pomocy dla uczniów, organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami, oraz stowarzyszeniami - określają zapisy statutów szkół.
15. Zapisy poszczególnych statutów szkół regulują szczegółowe warunki i sposób oceniania w szkole. W szkole nie stosuje się innych zasad oceniania niż te opisane w statucie.
16. Szczegółową organizację szkoły z uwzględnieniem funkcjonowania za pomocą technik i metod kształcenia na odległość – określają zapisy statutów poszczególnych szkół.
17. Organizację pracy przedszkola, w tym czas pracy przedszkola, sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem, szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci, korzystanie z wyżywienia, sposób i formy współdziałania oraz częstotliwość kontaktów z rodzicami – szczegółowo opisuje statut przedszkola.
18. Aby zapewniać uzyskanie wszystkich efektów kształcenia wymienionych w podstawach programowych kształcenia ogólnego szkoła zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym warunkom realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz stosowaniu nowych technologii.
19. W sytuacji zagrożenia epidemiologicznego oraz innego rodzaju zagrożeń dla uczniów szkoła może prowadzić zajęcia za pomocą metod i technik kształcenia na odległość. Zapisy dotyczące organizacji kształcenia za pomocą metod i technik kształcenia na odległość znajdują się w statutach poszczególnych szkół oraz przedszkola.
Rozdział 5
Uczniowie zespołu
§ 13. 1. Zespół stoi na straży praw ucznia i dziecka określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konwencji o Prawach dziecka. Wszyscy nauczyciele i pracownicy są zobowiązani do przestrzegania praw ucznia i słuchacza.
2. Prawa i obowiązki uczniów, w tym rodzaje nagród i warunki ich przyznawania w szkole, rodzaje kar, tryb odwołania się od kary oraz warunki skreślenia ucznia z listy uczniów - określają zapisy w odrębnych statutach poszczególnych szkół oraz przedszkola.
Rozdział 6
Pracownicy zespołu
§ 14. 1. Zespół jest pracodawcą dla nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych zatrudnionych do wykonania zadań zespołu, w tym do wykonania zadań w jednostkach wchodzących w skład zespołu.
2. Zakresy zadań nauczycieli określają statuty poszczególnych szkół oraz przedszkola.
Postanowienia końcowe
§ 15. Pozostałe sprawy regulują statuty szkół wchodzących w skład zespołu oraz przedszkola.
Załączniki:
- Statut Szkoły Podstawowej
- Statut Liceum Ogólnokształcącego
- Statut Przedszkola