Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim
Centrum Rehabilitacji

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (ŚDTM) (ang. World Multiplication Table Day) to akcja edukacyjna, która od kilku lat odbywa się w ostatni piątek września.

29 września 2017 roku szkoły z różnych stron świata uczestniczyły w  tym wydarzeniu, tego roku  nasza szkoła również przyłączyła się do obchodów tego matematycznego święta.

Celem akcji było propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją dla uczniów do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości po wakacjach. Natomiast dorośli i starsi uczniowie mogą dać przykład dzieciom – pokazując swoją świetną znajomość trudnych przypadków mnożenia.

Tak działo się i  w naszej szkole: „Tabliczkowa wiedza” była sprawdzana w niecodzienny sposób – podczas krótkich egzaminów z tabliczki mnożenia. Egzaminatorami byli młodsi uczniowie z klasy czwartej, tworzyli oni specjalne  Patrole Egzaminacyjne -  zaopatrzeni  w losy z tabliczką mnożenia (Karty Grabowskiego) przepytywali starszych kolegów oraz dorosłych.
Każdy uczestnik tej akcji po zdanym egzaminie –poprawnym podaniu wyniku z wylosowanych kart otrzymywał w nagrodę odznakę „eksperta tabliczki mnożenia”. W akcji wzięli udział wszyscy uczniowie naszej szkoły SP, Gimnazjum i LO oraz nauczyciele. Uczestnicy egzaminów z radością podchodzili do akcji-zabawy i bardzo chętnie losowali karty i udzielali odpowiedzi, większość osób za pierwszym razem odpowiadała prawidłowo na wszystkie pytania, kilka osób, którym nie powiodło się za pierwszym razem , zdawali przy kolejnej szansie.

Uczniowie klas młodszych zanim zostali egzaminatorami przez wiele dni pilnie przygotowywali się do tej roli. Pod kierunkiem nauczyciela matematyki p. Róży Iłowieckiej utrwalali tabliczkę mnożenia rozwiązując testy i konkursy „tabliczkowe” oraz  grając i bawiąc się Kartami Grabowskiego z tabliczką mnożenia. Taka nauka w formie zabawy sprawiała im wiele radości i o wiele szybciej przyswajali i utrwalali sobie  trudniejsze przykłady mnożenia.